Cadangan Gagasan Wehdatu Ath-Thalabah... Artikel lama dikemas kini

0

Posted on : 9:45 AM | By : BIRO AKADEMIK DAN PENYELIDIKAN


Friday, August 27, 2010
Cadangan Gagasan Wehdatu Ath-Thalabah... Artikel lama dikemas kini




Bismillahirramanirrahim, alhamdulillahirabbi al-alamin, segala puji dan pujaan kupanjatkan kehadrat ilahi, puji yang penuh barakah, puja yang penuh kecintaan, sembah sujud penuh kehambaan dan syukur serta tasbih yang penuh keinsafan. Dengan nama Allah yang maha gagah lagi maha perkasa selawat dan salam kupanjatkan keatas baginda rasulAllah Sallahualaihi wasallam, selawat yang tiada putus hingga ke hari akhirat, salam yang kekal buat selama-lamanya, selawat dan doa kebaikan buat baginda, salam dan sejahtera juga ku utuskan.....

Alhamdulillah, masih dikurnikan Allah S.W.T untuk terus menuntut ilmu, alhamdulillah juga dipanjangkan umur serta dikurniakan nikmat yang tiada hentinya, nikmat iman dan islam, nikmat persaudaraan serta nikmat akal dan fikiran. Tulisan kali ini merupakan sebuah cadangan yang maha kerdil khas ditujukan buat Majlis Perwakilan Mahasiswa Insaniah yang dihormati. Tak kira mereka yang memegang jawatan tertinggi mahupun yang dibawah.


Cadangan bagi penubuhan Wehdatu At-Talabah.

Pertamanya, saya ingin menyatakan sebuah cadangan pembaharuan Majlis Perwakilan Mahasiswa di Insaniah. Kalau kita lihat organisasi pentadbiran yang telah lama digunapakai dalam MPM adalah sebuah organisasi yang cekap dan licin namun belum cukup memuaskan bagi melambangkan sebuah pertubuhan pelajar yang "sejagat" dan besifat "kesatuan". Perkara ini dapat dilihat apabila exco2 serta ahli majlis tertinggi yang membentuk kabinet atau organisasi MPM semuanya terdiri daripada pelajar Melayu. Seharusnya mahasiswa Insaniah yang telah lama melepasi jaringan bangsa, kaum dan warna kulit memainkan peranan penting dalam membentuk sebuah organisasi majmuk yang bersifat sejagat dengan melantik exco dan mengambil ahli majlis tertinggi dari kalangan pelajar2 cemerlang daripada pelajar2 antarabangsa yang ada di Insaniah seperti pelajar2 Cina, Somalia, Nigeria, Thailand, Kemboja dan lain2 sekaligus menjadikan B.Arab sebagai bahasa rasmi dan bahasa kesatuan dalam organisasi tersebut. Organisasi bagi MPM ini lebih sesuai dengan nama Wehdatu At-Talabah Al-Insaniah, membawa makna "Kesatuan Pelajar Insaniah" kerna Ittihadu Attalabah telahpun ramai yang menggunakannya, samada persatuan pelajar di universiti dalam dan luar negara. Sebaliknya wehdatu at-talabah adalah jarang diguna pakai kerna ia melambangkan kesatuaan yang bersifat "universal". Majlis perwakilan pelajar yang bersifat universal dan sejagat inilah yang unik dan dapat membezakan Insaniah yang hidup dalam persaudaraan Islam berbanding sebahagian universiti lain yang hidup dalam sifat "kebangsaan".

Maka secara ikhlas saya tujukan cadangan ini pada yang memegang tanggungjawab, mungkin bukanlah kuasa MPM untuk mengubah carta organisasi mereka namun pastilah mereka mampu untuk menghantar memorendum bagi memperketengahkan cadangan ini. Mungkin juga ada yang akan mengatakan pelajar2 antarabangsa telahpun mempunyai persatuan pelajar sendiri, Ingin saya tegaskan, bukanlah cadangan ini bertujuan untuk memansuhkan persatuan2 pelajar yang lain. Persatuan2 pelajar yang bersifat kebangsaan seprti persatuan pelajar Cina, Somalia dan Thailand harus dikekalkan bagi menyediakan mereka ruang untuk sama2 menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan masalah kenegaraan seperti visa, passport atau masalah2 yang mereka lebih arif tentangnya kerna berkaitan dengan adat dan negara mereka. Sebaliknya kita hanya harus menambah jawatan ataupun memberi kuota yang adil bagi keterlibatan pelajar antarabangsa dalam organisasi MPM. Ada juga yang akan mengatakan pelajar antarabangsa ada yang sudah jadi AJK. Persoalannya AJK tidaklah termasuk dalam carta organisasi MPM Ajk hanyalah sebagai kerja "belakang tabir" dan selalunya ahli2 ajk kurang dikenali dan tidak menyertai pilihanraya di Insaniah. Sememangnya mereka ada pilihanraya sendiri dalam persatuab pelajar mereka yang bersifat "kebangsaan" namun ia tidak mencukupi.

Tidak dinafikan mungkin mereka juga dibenarkan bertanding namun mereka tidak memenangi kursi dalam pilihanraya. Itu sudah pasti kerna keasingan mereka menyebabkan pelajar2 melayu yang tidak mampu berkomunikasi dengan mereka serta kurang mengenali mereka tidak akan mengundi mereka. Namun, itu bukan masalah dan alasan untuk mensifarkan keterlibatan mereka sebagai exco ataupun ahli majlis tertinggi, cadangan saya sediakan kuota yang adil daripada kerusi2 exco ataupun ahli MT buat pelajar2 antarabngsa yang mmg maklum kecemerlangan serta akhlaknya tak kira muslimin mahupun muslimat. Dengan kata lain sediakan beberapa kerusi yang khas akan ditandingi oleh pelajar2 antarabangsa dan akan dimenangi oleh pelajar2 antarabangsa juga. Namun pastilah perlu dipastikan mereka yang bertanding sesama mereka untuk masuk menjadi exco mahupun ahli MT adalah mereka yang mempunyai bakat dalam kepimpinan dan cemerlang akhlak serta kelakuannya. Sekiranya Organisasi MPM baru sebegini mampu dibentuk, dan gambar2 para pemimpin dari kalangan pelajar Insaniah tidak lagi hanya terdiri daripada gambar2 pelajar melayu kita sahaja sebaliknya MPM Universiti ini terdiri daripada pelajar2 belainan rumpun namun sama akidahnya maka Insaniah merupakan contoh yang baik bagi kolej2 yang lain serta ianya merupakan lambang perpaduan yang didasari hanya akidah islam dan bukan perpaduan yang didasari kebangsaan dan kenegaraan.

Persaingan dan kesatuan akan dapat dipertingkatkan dengan lebih efektif dan kurang kesan negatif berbanding cadangan sistem 2 Parti yang dicadangkan sebelum ini. Kerana sisem 2 Parti walaupun ianya sebuah idea yang menarik namun pada pandangan Afkar pelajar-pelajar INSANIAH masih ramai yang belum matang dalam 'politik kampus' ini menyebabkan ianya sukar direalisasikan dengan sihat tanpa mudarat perpecahan, pergaduhan dan sebagainya. Namun cadangan GAGASAN WEHDATU ATH-THALABAH ini i'allah lebih praktikal dan efektif.

Sekiranya ianya dapat dilaksanakan maka PERCAMBAHAN pemikiran dan idea dikalangan pimpinan pelajar campuran dalam menciota polisi, dasar, prog dan aktiviti baru pasti akan lebih hebat dan kreatif. Ini kerana sememangnya ramai dikalangan pelajar antarabangsa yang mempunyai pengalaman dan pemikiran yang berkualiti tambahan pula kepakaran mereka dalam b.inggeris dan ICT akan sekali gus membuka ruang perubahan yang lebih besar. Persaingan dan suasana politik kampus juga akan berubah semakin sengit dan hidup kerana 'budaya' aggresif dan 'pro-aktif' dari sebahagian kalangan pelajar antarabangsa akan menyemarakkan kempen pilihanraya. Namun, pastilah penguasaan B.inggeris dan Arab menjadi syarat utama kerana kalau tidak dengan penguasaan bahasa tersebut mesyuarat dan komunikasi antara ahli gagasan Wehdatu Ath-thalabah yang terdiri dari pimpinan dari seluruh negara menjadi lesu dan seterusnya cadangan ini hanya tinggal impian.

Jadi ianya terletak dalam tangan antum fikirkanlah sebaiknya.. wallahu a'lam~

Share this :

  • Stumble upon
  • twitter

Comments (0)

Post a Comment