Wajah-wajah Lets Discuss

0

Posted on : 10:24 AM | By : BIRO AKADEMIK DAN PENYELIDIKAN



Assalamualaikum wbt....
Inilah serba sedikit wajah-wajah Lets Discuss yang sempat kami candit untuk tatapan anda...

Barisan moderater2 yang byk menyumbang idea dan tenaga...

Ust. Abdullah Umayr, merangkap pengerusi BAKA


Ust Nashrul Hadi, orang kuat KEMUDI

Ust. Ammar Badruddin, mantan Presiden MPM 08/09

Ust. Mohd Shazni, Pengerusi KEMUDI

dan ramai lagi sebenarnya moderator kita yang hebat-hebat, antaranya U. Muaz,Presiden MPM 09/10...Kak Jannatul Naim dan U. Abd. Yadiy, dua-dua mantan exco MPM 08/09...


Inilah suasana Program Lets Discuss yang telah berlansung....

semangat sungguh kakak ni.. bentang tajuk ape 2??

Ha..ini lah group ustazah2 dr Kuliyyah Tahfiz.Jangan disangka tahfiz pndai hafaz quran jer..berbahas pun boleh tahan juga.!


Sahabat-sahabat dari KEMUDI, so excited to join this programme!


Semangat akak dari Sabah ni.Tak pernah 'miss' untuk hadir every week.



Ajk BAKA, Ust. Shahrizal..mas'ul untuk program ni.


Bersungguh-sungguh.....


The first Group...Mantap!!!


Apa yang ustaz sorang ni dok pertahankan tue??


"The Best Group for March"


Student muwaffidin pun join jgak, xmau lepaskan peluang..


Soalan hangat dari orang yang Hangat..


Kak ni berjaya di nobatkan sebagai Student of The Month..Congratulation!!


InsyaAllah, setelah mendapat kepercayaan dari pihak MT MPM, program Lets Dissuss ini akan diteruskan lagi pada sem akan datang berikutan byk respon yang positive dari student-student. Cumanya kami cuba untuk membaiki segala kelemahan yang ada dan bersedia untuk mendapat sebarang kemungkinan yang berlaku pada sem ni..Doakan kami untuk kita sama2 dapat manfaat dari apa yang kita dah lakukan demi membawa perubahan untuk ISLAM. Kami begitu komited untuk membina aktiviti atau program2 yang m'bina keintelektualan mahasiswa. So, segala cadangan atau kritikan yang membina amat kami alu-alu kan..Syukran untuk siapa yang sudah bertungkus lumus dalam menjayakan program Lets Discuss ni. SYUKRAN..

Sedihnya bila akalmu masih mengenangkan tentang 'Wahabi'...

0

Posted on : 3:27 AM | By : BIRO AKADEMIK DAN PENYELIDIKAN

Saturday, May 29, 2010

Sedihnya bila akalmu masih mengenangkan tentang 'Wahabi'...

Teruknya pertembungan antara umat Islam hanya dengan satu istilah yang digelar 'wahabi'! Sudah mual saya mendengar pergaduhan tak kira dikawasan bandar dan kampung. Yang lebih menakjubkan bila hendak dibincang tentang isu Palestin, ekonomi Islam, Dakwah Islamiyah dan sebagainya, mereka kelihatan langsung tidak berminat. Kalau hanya mampu pun sepatah dua kata saja cadangan dan dorongan yang mampu dikeluarkan.

Namun apa yang mereka tidak sedar dan mungkin 'tidak akan sedar' ini adalah Wahabi itu sendiri tiada usulnya. Sebahagian cendikiawan Islam menyifatkannya sebagai 'instrumen' ciptaan musuh Islam. Istilah dan takrifan yang dicipta oleh musuh Islam untuk memecah belahkan umat Islam, isu yang sengaja dibangkitkan agar terjadinya tuduh menuduh, benci membenci, sibuk dengan perdebatan yang tak kunjung tiba pengakhirannya. Ada sesiapa yang boleh menceritakan usul wahabi dari sumbernya yang benar? Mmg tidak akan ada yang mampu kerna semua yang 'rajin berbincang tentang wahabi ini' hanya tahu beberapa cerita sahaja iaitu 'Wahabi ini pengikut Imam Abdul Wahab' , wahabi ini salafi atau wahabi ini golongan suka membid'ahkan dan mengkafirkan org. Kemudian bertokok tambah lah cerita tentang wahabi ada yang menjadi golongan mujassimah, golongan sesat dan sebagainya.

Hentikanlah! tiada bermakna ilmu kamu itu hanya mampu berbicara tentang wahabi. Ilmu Islam terlalu luas. Luaskanlah dadamu untuk membaca dan memikirkan ilmu yang memberi manfaat. Beritahulah pengikutmu dengan jelas, 'Musuh Islam bukan wahabi atau sufi atau apa2 sahaja nama kelompok yang digelar, tetapi musuh kita Israel, Amerika dan sekutunya termasuk golongan orientalis, Islam Liberal dan sebagainya. Janganlah untuk mendapat tempat dihati orang kampung dan 'menyaji ceramah-ceramahmu', jadi isu 'Wahabi' sengaja di ulang-ulang. Apa punya Ustaz kalau bertindak sebegini? Tak ada modal ilmu lain ke? Selalu ustaz2 begini akan mengatakan 'Wahabi ini ancaman umat Islam, mereka tidak beradab dan suka mencerca org', tak sedar-sedar dia sendiri kemudiannya menuduh2 dan menggelar org lain.

Saya sudah lama menyeru agar perbincangan tentang wahabi ini ditutup, tak ada makna dan faedah yang banyak didapati. Memang selalu saya mendengar ustaz-ustaz dikawasan yang merata hangat membincangkan isu ini dan seronok hentam menghentam antara satu sama lain. Ketahuilah, perbincangan dan pergaduhan tentang isu ini takkan tamat. Ianya seperti perbincangan para saintis 'adakah makhluk asing itu wujud?' walaupun puluhan tahun berdebat tetapi sampai masa kini tiada penghujungnya. Mana tidaknya, kamu membincangkan sesuatu yang tiada asal. Sesuatu yang diadakan adakan oleh golongan tertentu, begitu juga kalau kamu membincangkan isu khilaf.

Perbincangan isu khilaf ulama' tak kira dalam permasalahan akidah ataupun fiqh ianya takkan ada satu keputusan muktamad. Mana tidaknya, segala isu khilaf itu terdiri daripada dalil-dalil zhonni, tak kira zhonniatu ad-dilalah ataupun zhonniyatu ath-thubut (rujuk usul fiqh). Jadi perkara-perkara begini sememangnya Islam membuka ruang untuk para mujtahidin berijtihad dan kita dibenarkan mengikut mana-mana ulama' mujtahidin atas dasar keyakinan pada dalil-dalil mereka.

Samalah seperti masalah takwil atau tidak, masalah akidah tauhid 3 atau sifat 20 masalah bid'ah dan sebagainya. Perkara-perkara sebegini kita mesti faham bahawa ia tidak wajar di ulang-ulang. (kecuali dalam perbincangan ilmiyah untuk memberi kefahaman) . Sedih bila melihat rakan-rakan asyik nak membincang perkara ini, saya sangat terasa terlalu banyak yang kita boleh kaji dan bincangkan tentang pembangunan ekonomi dan keewangan Islam yang semakin tidak disenangi oleh musuh Islam, isu Palestin, isu dakwah, isu siasah Islam (politik islam) dan terlalu banyak. Mungkin , kita keluar makan di kedai kopi bersama rakan-rakan muslim lebih baik daripada berbincang isu wahabi, kerna ianya memecahbelah dan menanam rasa benci sesama muslim. Malah ianya kelak akan menyebabkan kita cepat menuduh seseorang yang berlainan pendapatnya itu wahabi.

Akhirnya, sudahlah, tiada maknanya kalau ilmu mereka hanya berkisar tentang wahabi, terlalu sedih dan jengkel seseorang muslim hanya sibuk bicara tentang perkara sama. Luaskanlah minda, pandanglah 'perkara-perkara yang kita persetujui', tinggalkanlah 'perkara-perkara yang kita khilaf', besar-besarkanlah 'isu-isu yang kita kongsi bersama', diam-diamkan 'isu-isu yang kita berbeza'....

Do you know the secret?

0

Posted on : 9:23 PM | By : BIRO AKADEMIK DAN PENYELIDIKAN














Biah Solehah

0

Posted on : 8:46 PM | By : BIRO AKADEMIK DAN PENYELIDIKAN


Biah Solehah, secara simpulannya boleh kita katakan 'suasana yang baik mengikut ruh Islam'. Jadi skop pengertian biah solehah pastinya luas iaitu segala usha mewujudkan suasana yang penuh dgn maslahat dan jauh dari mudarat boleh dianggap biah solehah.

Namun tak semua yang benar-benar faham tentang pengertian yang cukup luas bagi biah solehah. Walaupun pada mulanya saya hanya sekadar ingin menulis komen tentang 'biah solehah' yang sebahagian rakan perjuangkan namun Saya terpanggil untuk menulis tentang 'biah solehah' kali ini, dengan harapan semua rakan-rakan dapat memahami apa yang sepatutnya mereka fahami.

Bilamana kita menyebut tentang biah solehah, ada golongan tertentu yang suka saja menyempitkan skop pengertian biah solehah. Suatu ketika, dalam sebuah perbincangan ketika sekumpulan mahasiswa Islam bila ditanya , 'Bagaimana cara-cara memperkasa Biah Solehah?', selepas 10 mnt berbincang maka kump mahasiswa tersebut bangun dan menjawab dengan satu jawapan, 'Asingkan tempat antara laki-laki dan perempuan'.

Sebenarnya, jawapan mereka ada benarnya. Namun, kalaupun patut diberi markah, mereka hanya layak mendapat 10/100. Pastilah saya menyokong dan mengetahui tentang 'biah solehah' dan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Sememangnya, pergaulan bebas ataupun ikhtilat antara muslimin dan muslimat antara salah satu agenda yang termasuk dalam skop biah solehah. Namun, kefahaman tentang biah solehah bukan sekadar itu, kamu mengadakan usrah itu biah solehah, membuat dialog dan perbincangan isu semasa itu biah solehah, mempelajari ilm itu biah solehah, bersedekah dan membuat kebajikan itu biah solehah, memberi salam itu biah solehah, mengadakan prog dan kem yang islamik itu biah solehah, prog sukan itu biah solehah dan terlalu banyak lagi yang boleh dikategorikan dalam biah solehah sekiranya perkara tersebut mendatangkan maslahat dan dilakukan tanpa melanggar syariat.

Apabila pengertian kita biah solehah hanyalah 'menjaga hubungan antara lelaki dan perempuan maka kerna itulah mungkin 'seluruh ahli badan biah solehah' di sebuah tempat kontang idea untuk mengadakan prog kempen biah solehah. Kerana pemikiran mereka hanyalah terhad untuk mencari pasangan ataupun org2 yang melakukan pergaulan bebas. Sekiranya mereka sudah tidak mendapati mana-mana perkara seperti itu, maka mereka akan mula mengorek lubang rahsia orang-orang lain yang mempunyai masalah sebegitu. Akhirnya ia membawa kepada fitnah, menyebar aib-aib orang lain yang tersembunyi, mengumpat dan lain-lain.

Apa yang pasti, penulisan ini bukanlah untuk menyokong meerka-mereka yang sukakan pergaulan bebas. Penulisan ini hanyalah untuk menyatakan bahawa biah solehah itu luas dan bukan sekadar tentang hubungan bebas lelaki dan perempuan. Pada masa yang sama saya tetap mengingatkan bahawa perjuangan biah solehah tetap akan menghapuskan pergaulan bebas dan menidakkan perkara-perkara haram antara kaum wanita dan lelaki. Jadi buat mereka yang merasa sudah bebas sepenuhnya, dan boleh keluar berdua-duaan, duduk bersebelahan dan seumpa dengannya, jangan lah merasa terlepas dan tidak berasalah. Sesiapa sahaja yang melakukan perkara-perkara sebegini adalah bersalah dan 'biah solehah' akan menghapuskannya.

Jadi apa yang perlu adalah pemikiran yang kreatif dan realistik. Terlalu banyak prog-prog atau aktiviti dalaman yang boleh dilakukan bagi menjana biah solehah. Mengapa tidak diadakan prog dialog antara agama, lawatan ke rumah-rumah anak yatim non-muslim untuk sampaikan dakwah, hapuskan kemiskinan, perbanyakkan qiam dan bacaan alquran bersama, aktiviti-aktiviti lasak dan mencabar bagi remaja, serta forum atau kuiz tentang Islam sambil menerangkan tentang pergaulan bebas dan sebagainya? Susah sangatkah untuk duduk sebentar dan berfikir secara progresif untuk 'biah solehah' yang lebih berkualiti?

'Masa yang terluang tanpa apa-apa kerja itu menghancurkan', kata-kata sahabat ini sepatutnya dijadikan iktibar. Bilamana remaja berhadapan dengan masa terluang yang kosong tanpa apa-apa aktiviti mereka akan menjadi 'penganggur' dan pengangguran akan membawa kepada peningkatan gejala sosial. Bilamana tiada kerja yang hendak dilakukan biasalah mereka akan merempit, dating, melepak, kelab malam dan sebagainya. Jadi kalau 'badan yang bertanggungjawab' menjaga biah solehah ini peka dan bijak pasti tidak ada apa yang mustahil untuk mencapai sebenar-benar biah solehah. Memang benar, biah solehah merupakan kewajipan buat semua. Tetapi kewajipan dan tanggungjawab itu pastilah lebih besar keatas 'badan yang khas ditubuhkan' untuk biah solehah. Oleh itu, sekiranya 'badan' ini dipersalahkan dan di marahi atas kegagalan mencipta biah solehah maka sepatutnya atas 'prinsip' mereka perlu mengaku bersalah dan terus berusha keras mencipta biah tersebut.

Orang Melayu kita, terlalu cepat berkecil hati, kalau dimarah tentang kerja mereka terus merajuk. Tetapi kalau bercakap tentang gosip tak mengapa. Ini perlu diubah, sepatutnya komen, kritik dan lontaran kata ke atas etika kerja tak perlu dimarahi sekiranya ianya positif dan benar. Sebaliknya kita perlu menghargai dan mengambilnya sekiranya ia bersesuaian. Sekiranya tidak bersesuaian dan tidak relevan kita boleh bangkit dan sanggah semula kritikan tersebut.

'Rakan seperjuangan adalah rakan yang berani menegur', sekiranya ada rakan seperjuangan yang melihat kita dalam keadaan lesu dan kontang, apakah yang perlu dia lakukan? Pastilah dia perlu menasihati dan memberi kritikan pada kerja-kerja kita yang masih belum sempurna. Tak perlu lihat, samada yang menasihatkan kita itu baik atau tidak. Yang perlu dilihat adalah nasihat itu sendiri sekiranya baik apa salahnya kita aplikasikan. Samada dia hipokrit ataupun tidak itu masalah dia sendiri. Kecuali dalam kes-kes tertentu, sekiranya ada yang berniat nak menjatuhkan dan menzalimi orang lain dalam kata-katanya.

Kesimpulannya, sekiranya kita melihat biah solehah itu dalam skop yang sempit maka sempitlah pemikiran kita, sebaliknya kalau dilihat dalam skop yang luas maka luaslah pemikiran dan idea tentangnya.

"Dengan Mengingati ALLAH, Hati kan Menjadi Tenang.."

0

Posted on : 9:21 AM | By : BIRO AKADEMIK DAN PENYELIDIKAN


Assalamualaikum wbt...


"Kadang-kadang, bila terlalu banyak sangat kerja boleh jadi stress.. Tapi, tak mustahil juga bila duduk senyap juga boleh mendatang kan stress..buat itu tak kena, buat ini tak kena. Ada sahaja benda yang tak kena. Nak mengadu dan bercerita, tak ada siapa yang nak dengar..fb.?ym.?myspace.?tu semua dah menjemukan lar..Hati ni asyik x tenteram saja..Duduk sorang-sorang nii..eiii..bosannya!!Yang ada pun kucing..Cakap dengan kucing??alamak!!nanti dikatakan aku ni gila pulak..??...."

Sahabat sahabiah sekalian..
Tak mustahil situasi atau ungkapan di atas pernah dialami dan dirasai kita bukan? bukan nak membuka pekong sesiapa, tetapi sekadar berkongsi apa yang boleh dikongsikan.Juga pengisian untuk diri sendiri...

Ya, memang tidak dapat tidak, stress juga boleh berlaku apabila kita dalam keadaan bosan, atau bahasa kita' dok saje'..Lagi-lagi kepada kita yang sedang bermandi dengan cuti semester sekarang..yang mana ada streamyx atau broadband atau apa saja, mungkin boleh melakukan sesuatu yang berfaedah.Tapi bilamana kita berada di tahap seperti ungkapan di atas, mungkin itu semua tiada makna lagi..Nak bercerita dengan parents, mereka sibuk bekerja. Nak bergayut dengan kawan, apa lah sangat.Naik cuti nanti boleh berbual sakan.Pakwe??Makwe.??Astaghfirullah..itu semua tiada maknanya..Mungkin bagi sesetengah orang, ada maknanya..
Apepun, mungkin kita perlu sedar inilah masanya sahabat-sahabat, untuk kita mendekatkan diri kita denganNYA..Kadang-kadang kita tidak sedar masa yang kita dah banyak habiskan dengan hal-hal keduniaan..sibuk untuk menunaikan hak manusia, yang kita tidak pasti ada ke tidak nilai di sisiNYA..Tapi kita tidak ihtimam, ke mana hak kita(hamba) terhadap DIA?dah hilang ke? Tidak sama sekali..DIA mempunyai hak daripada hambaNYA. DIA berhak untuk menarik semua nikmat jika DIA hendak. Tapi, DIA maha pengampun lagi maha mengasihani..Jadi, kita sebagai hamba, untuk menjadi golongan yang sedar dek untung, maka gunakan lah masa yang ada dengan sebaiknya, seperti firman Allah Ta'ala dalam surah al-'Asr,

“By time! Surely the human being is at loss. Except for those who have faith and do righteous deeds and exhort one another to truth and exhort one another to patience.”...

"Demi masa! sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian.Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan menasihati kepada kebenaran dan kesabaran.."...

Adakah kita tergolong di golongan yang rugi?Nauzubillah..
Untuk itu, hakikatnya tiada alasan untuk kita mengatakan stress sama ada ketika sibuk mahupun senang lebih-lebih lah lagi..Jadi, mungkin di sini, ada beberapa perkongsian untuk kita menangani stress menurut perspektif Islam, di mana ianya berkait dengan tiga kompenan utama milik kita, iaitu kompenan roh, jasad dan juga akal..

1. KOMPONEN ROH

Setiap manusia punyai roh. Namun jasad dan sifat roh tidak mungkin dapat difahami oleh manusia itu sendiri. Roh yang ada pada manusia adalah milik Tuhan yang Esa. Roh menjana segala tingkah laku seorang manusia. Roh yang baik akan dijelmakan melalui tingkah laku yang baik. Begitu juga sebaliknya.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud;

“ Kemudian Dia menyempurnakan dan meniupkan ke dalam (tubuh)nya roh (ciptaan)-Nya”..(Asy Syams ayat 9 dan 10)

Ya, roh adalah sesuatu yang tidak dapat dilihat dengan mata. Namun roh sesuatu suatu benda yang hidup. Dalam erti kata yang lebih mudah untuk difahami, ia mencakupi soal kerohaniaan atau spiritual. Setiap manusia punyai fitrah untuk rasa bertuhan. Seorang mukmin percaya akan Allah yang Esa. Menyakini bahawa setiap yang berlaku ke atas dirinya adalah kehendak Allah Taala. Sebagai contoh, setiap musibah yang berlaku sebenarnya punyai hikmah yang perlu dicari. Walaupun kita merasa tertekan dan stress dengan ujian dan dugaan yang datang menimpa-nimpa, seharusnya rasa lemah, tertekan dan tidak berkeupayaan haruslah disandarkan kepada Allah Taala sepenuhnya.

Stress atau tekanan yang dihadapi boleh diurus dengan menyucikan roh atau dalam erti kata yang lain menguatkan aspek kerohaniaan dan spiritual, bukan hanya dengan melakukan ibadah yang bersifat ritual semata-mata seperti memelihara solat lima waktu, membayar zakat mahupun membaca dan menelaah Al-Quran. Imam Al-Ghazali berpendapat di antara kaedah-kaedah yang boleh dipraktikkan adalah seperti berikut;

Menanam dan menyuburkan jiwa ini dengan sifat-sifat yang terpuji (mahmudah) seperti amanah, ikhlas serta jujur.
Mengikis sifat-sifat yang negatif (mazmumah) seperti riak, ujub, sombong dan takbur.
Menunaikan hak sesama insan baik hak suami, hak isteri, hak anak-anak hak pemimpin dan hak masyarakat dan tidak menzalimi orang lain demi untuk kepentingan sendiri.
Tidak memakan makanan yang haram dan syubhah baik diragui dari segi sumber atau bagaimana cara ianya dihidangkan.


2. KOMPONEN JASAD

Al-wiqayatu khairun min al-‘ilaj yang kira-kira bermaksud “Mencegah lebih baik daripada merawat”. Islam sangat menganjurkan agar setiap penyakit yang dihadapi haruslah dicegah daripada diubati kerana mengubati hanya mengurangi kesakitan dalam jangka masa pendek dan kesakitan itu akan kembali dirasai setelah kehabisan

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud;

“Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah telah rezekikan kepadamu, dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNYA”
(Al-Maidah ayat 88)

Di dalam ayat ini, Allah Taala memerintahkan kepada hambaNYA agar memakan makanan yang halal dan baik. Makanan yang halal ialah makanan yang sumbernya merupakan sumber yang halal. Sebagai contoh, wang yang kita gunakan untuk membeli makanan merupakan wang yang halal yang dibayar kepada kita setimpal dengan pekerjaan lakukan. Kalau para pembaca masih ingat lagi dengan kisah Imam Syafiee semasa beliau dalam usaha menghafaz Al-Quran. Beliau dikatakan tidak dapat menghafal ayat Al-Quran pada suatu hari sedangkan hari-hari yang sebelumnya beliau sangat lancar menghafaz AL-Qura’n. Beliau sangat hairan dan akhirnya beliau cuba untuk mencari asbab mengapakah perkara ini berlaku. Akhirnya di dapati susu lembu yang diminum oleh beliau tidak halal kerana lembu tersebut telah meragut rumput dikawasan orang lain dan bukan dikawasan rumput kepunyaan penjaganya.

Makanan yang halal sahaja tidak mencukupi malah makanan itu haruslah baik atau erti kata berkhasiat dan tidak memudaratkan kita. Makanan yang baik adalah makanan yang mempunyai kombinasi zat-zat makanan yang diperlukan oleh tubuh badan. Sebagai contoh, badan kita memerlukan zat karbohidrat untuk digunakan sebagai tenaga segera demi untuk melaksanakan aktiviti harian. Sekiranya badan kekurangan zat karbohidrat, badan akan menggunakan sumber protein dalam badan untuk ditukarkan kepada tenaga segera. Penggunaan protein yang tinggi sebagai menggantikan karbohidrat akan menyebabkan kepekatan asid amino yang tinggi dalam badan. Ianya boleh memberikan implikasi kepada otot kita di mana kita sering mengalami kekejangan otot.

Makanan yang kita makan akan menjadi darah daging kita. Kita percaya bahawa segala perbuatan dan pemikiran kita juga dipengaruhi oleh makanan yang kita makan. Boleh jadi kita mudah kalah bila mendapat tekanan atau stress disebabkan kita mengabaikan soal dari sumber manakah makanan yang kita makanan dan adakah ianya baik untuk kesihatan kita

Senaman yang konsisten dan bukan bersifat terpaksa atau memaksa antara alternatif yang terbaik mengurangi tekanan yang dialami. Senaman boleh meningkatkan daya tahan terhadap tekanan dengan meringankan bebanan ke atas diri. Ianya mampu mengalihkan elemen psikologi seperti tenaga marah, agresif dan perasaan risau lalu diterjemahkan melalui pergerakan fizikal yang lasak. Namun ramai yang terlepas pandang sebelum memulakan senaman harus dimulai dengan memanaskan badan atau warming up agar otot-otot badan tidak akan mengalami kekejangan selepas senaman.


3. KOMPONEN AKAL

Fenomena kemiskinan ilmu dan kemahiran merupakan faktor terpenting kegagalan individu mempelbagaikan alternatif ke arah penyelesaian masalah. Bukankah ini akan mendatangkan tekanan ?

Setiap manusia dikurniakan oleh Allah akal untuk membolehkan mereka berfikir, malah faktor inilah yang membezakan antara manusia dan haiwan. Berfikir menggunakan akal adalah satu perbuatan dan ianya memerlukan sesuatu benda untuk difikirkan. Kalau tubuh badan manusia memerlukan makanan berkhasiat, akal juga memerlukan bahan-bahan yang berkhasiat dan bermanfaat untuk difikirkan. Ianya disebut sebagai bahan intelek (intellectual substances). Ianya diperolehi daripada bahan bacaan yang juga bersifat intelek dan menjana kreativiti.

“ Katakan ia (Al-Quran) ialah petunjuk dan penyembuh bagi orang-orang yang beriman ”
(Al-Fusshilat 41:44)

Dalam ayat di atas jelas menunjukkan kepada kita Al-Quran merupakan sumber intellectual substances yang terbaik untuk dirujuk oleh manusia demi untuk mematangkan akal dan fikiran, waras dalam pertimbangan dan tepat membuat sebarang keputusan. Tekanan dan stress yang dialami boleh diurus apabila individu tersebut mempunyai pengetahuan dan maklumat yang luas. Individu tersebut tidak akan membuat sebarang tindakan yang boleh menzalimi dirinya sendiri atau orang-orang disekelilingnya.

::Ketiga-tiga komponen ini saling lengkap melengkapi di antara satu sama lain dalam menghadapi distress di samping mencari ketenangan.

Nah.!jelas sahabat-sahabat bahwa stress ini senang untuk diubati bagi mereka yang mencari penawarnya..Untuk menjadikan diri kita ini sentiasa tenang, bukanlah sesuatu yang sukar.Sebenarnya,banyak cara untuk kita ubat stress kita dan mencari ketenangan, antaranya dengan bersolat, zikir,atau membaca al-qur'an . Malah, dengan cara ini juga menguatkan seseorang itu dengan keimanannya, seperti kata Imam Hasan Al Basri yang pernah berucap,
“ Carilah kenikmatan iman pada tiga hal; dalam sholat, zikr dan membaca Al Qur’an. Jika kamu mendapatkannya (maka beruntunglah kamu) jika tidak maka ketahuilah bahwa pintu kebaikan telah tertutup.”..Tidak salah juga kita mencari hiburan untuk mendapatkan ketenangan.Namun kita harus bijak mencari hiburan itu kerna pabila salah memilihnya, membuat kita jadi bersalah..(lirik lagu Raihan)

Oleh itu sahabat-sahabat jua diriku..
Gunakanlah kesempatan masa yang ada untuk kita mengingtiNYA.Bukan sahaja kita perlu duduk bertafakkur, malah jika kita sibuk maka setiap amalan kita juga tidak boleh tidak sertailah untuk kita mengingatiNYA..Apatah lagi di kala bersendirian, tanpa melakukan apa-apa.Kerna apabila kesempitan atau kekangan masa yang kita tidak tahu entah kan bila akan kita hadapi, akan membuatkan kita sesal sendiri lantas, barulah kita teraba-raba mencariNYA,nauzubillah..Untuk itu,dikala kita terus mengingatNya disaat itulah hati kita akan dipenuhi oleh perasaan tenang karena segala yang terjadi merupakan skenario atau percaturan Allah SWT atas hambanya sedangkan kewajiban kita hanyalah menjalani skenario itu dengan baik. Ingatlah selalu akan firman Allah yang artinya, “(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tentram dengan mengingat Allah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenang.(Ar Ra’du:28)..wallahua'lam..


sumber turut dikongsi dan dipetik dari: PKPIM dan www.awliyasyuhada.blogspot.com