Isu muslimat balik malam

0

Posted on : 5:31 AM | By : BIRO AKADEMIK DAN PENYELIDIKAN

Alhamdulillah selesai sudah ibadah puasa pada hari yang ketiga, namun lulus atau tidak masih belum diketahui, teruslah berharap dan berdoa agar ianya lulus dan diterima Allah s.w.t.

Isu kali ini saya lihat perlu diambil perhatian penuh oleh warga MPM, iaitu isu keselamatan bagi warga muslimat INSANIAH. Kalau dilihat secara umum sememangnya menjadi kebiasaan warga muslimat yang memegang jawatan dan aktif menjalani prog atau apa-apa perjumpaan yang menyebabkan mereka terpaksa bergerak lewat malam untuk pulang ke rumah sewa ataupun asrama. Bagi mereka yang pulang dengan menaiki bas atau kereta pastilah ianya tidak menjadi masalah untuk diperbincangkan namun apa yang perlu kita perihatin adalah golongan yang selalunya pulang dengan menggunakan motosikal, basikal atau jalan kaki.

Sepertimana yang tertera boleh dikatakan 'setiap hari' di dada-dada akhbar, pembunuhan, penculikan, rogol dan pencabulan tidak pernah berhenti memenuhi muka depan dan tgh halaman berita. Yang terbaru adalah kes yang direkodkan dalam akhbar UTUSAN online seorang wanita yang dibunuh dan dirogol ketika keluar berseorangan. Bukan, itu saja malah kalau ingin dikira dan dikumpul semula terlalu banyak fakta kes yang mengancam kedudukan muslimat pada akhiran masa ini.

Oleh itu, kami mengusulkan, sistem kawalan musyrif yang terdiri dari golongan muslimin ataupun boleh dinamakan sistem usbah, yang mentaklifkan seorang muslimin bagi menjaga satu kump muslimat untuk mengikuti mereka pulang kerumah atau ke asrama. Pihak bertanggungjawab boleh mengnyenaraikan senarai nama musyrif muslimin sebagai sukarelawan, dan membahagikan kump2 muslimat yang akan berada dibawah mereka agar sekiranya mana-mana ahli kump yang terlibat dengan prog atau kelas malam yang tidak menggunakan khidmat bas , sekiranya ingin pulang ke rumah sewa atau kemana-mana kediaman perlu diikuti oleh musyrif masing-masing agar keselamatan para muslimat lebih terjamin. Malah pelajar yang tidak mengikuti polisi ini boleh dikenakan denda sebanyak RM 20-30 agar mereka tidak mengulangi perbuatan yang membahayakan diri sendiri.

I'allah usul ini akan dibawa ke dalam perjumpaan MPM pada akan datang beserta isu pesta buku agar segalanya dapat diterangkan dengan baik dan jelas.

Kenyataan untuk edaran segera,
Biro Akademik, Majlis Perwakilan Mahasiswa.

Share this :

  • Stumble upon
  • twitter

Comments (0)

Post a Comment