Perutusan Pengerusi Biro Akademik 09/10 : Transformasi Biro Akademik

0

Posted on : 2:26 AM | By : BIRO AKADEMIK DAN PENYELIDIKAN

Bismillahhirrahmanirrahim, Alhamdulillah, segala puji bagi Allah s.w.t tuhan yang Maha Gagah lagi maha Perkasa, Maha Mengetahui lagi Maha bijaksana, Maha mengampuni lagi Maha menerima taubat hambaNya.

Selawat dan salam yang bersalutkan barakah dan kasih sayang kupunjatkan ke atas junjungan besar baginda Nabi Muhammad s.a.w, mujahid ummah, pemegang amanah dan pemimpin sekalian Rasul.

Alhamdulillah baru-baru ini telah selesai kongres pertama BAKA 09/10 juga merupakan mesyuarat ke 10 bagi biro akademik. Segala perancangan serta gerak kerja telah selesai dibentangkan dan ditaklifkan mengikut portfolio yang ditetapkan buat unit-unit tertentu yang bernaung dibawah BAKA 09/10.

Transformasi BAKA

Setelah melihat kekurangan dan kelebihan yang dapat di kenalpasti dalam separa pertama, sebuah transformasi dalam Biro Akademik telah dilakukan dalam rangka membaikpulih kelemahan-kelemahan yang selama ini menghalang perjalanan biro untuk terus maju kehadapan. Carta organisasi BAKA kekal seperti sedia ada dengan sedikit perubahan.

Ahli Majlis Tertinggi BAKA :

Pemantau : Sumayyah

Pengerusi : Abdullah Umayr

Timb Pengerusi : Nurul Anisah

Bendahari : Mardiah

Setiausha : Nurul Najwa

Ahli Unit-unit BAKA :

Pemantau CEP : Abdullah Umayr

Ketua CEP : Syahrizan

Timb 1 CEP : Fatimah

Timb 2 CEP : Adilah Mastura



Pemantau ACWEL : Nurul Anisah

Ketua ACWEL : Aznan

Timb ACWEL : Maryam


Pemantau : Nurul Najwa

Ketua OCEP : Hafiz Jamaluddin

Timb OCEP : Nur Ibtisam


Pemantau SP : Mardiyah

Ketua SP : Nasharudin

Timb 1 SP : Yusuf

Timb 2 SP : Mardiyah

Beberapa perancangan baru telah kami gariskan buat usaha untuk mencapai visi yang telah ditetapkan pada permulaan pentadbiran BAKA 09/10 iaitu 'Melahirkan pelajar yang kompetitif dan berpengetahuan tinggi'. Dengan bermotokan 'Rahmatan lil alamin' beberapa aktiviti baru yang bernaung dibawah unit CEP telah dirangka :

1) Tayangan Akademik mingguan

2) Prog Lets Discuss Mingguan (sebuah aktiviti perbincangan isu-isu semasa berkaitan dengan dalam dan luar negara.)

3) Risalah Ilmiah (akan di edarkan setiap dua minggu)

4) Kelas-kelas Munaqasyah (dikendalikan oleh pelajar-pelajar Insaniah)


Unit OCEP :

1) Pesta Buku Insaniah (World of Global Intellectual)

2) Seminar Pemantapan Akademik, SPA

3) Lets Discuss Peringkat IPT


Kami juga telah meletakkan target penyelesaian masalah tertentu buat memudahkan hal- ehwal Akademik pelajar INSANIAH dan tugasan ini bernaung dibawah unit ACWEL.

Kami mengucapkan jutaan terima kasih buat Ust Nash, Ust Hafiz dan Ustzh Adilah Mastura atas kesudian mereka menerima tugasan sebagai ketua dan timb unit serta menjadi sebahagian daripada 'keluarga Biro Akademik' , belum terlambat juga untuk mengucapkan terima kasih kepada Ust Zainon dan Ust Siddiq yang telah berjuang bersama-sama kami dalam penggal pertama pentadbiran BAKA 09/10 , 'Hanya Allah s.w.t sahaja yang mampu mebalas jasa kalian'.

Buat semua rakan-rakan seperjuangan , kejarlah kebaikan dan hikmah sebanyak mana yang kamu mampu, terimalah cabaran perubahan minda yang ingin kita bawakan. Berjuanglah dengan ikhlas dan lupakanlah perbuatan baik yang telah kamu lakukan, bukanlah akhlak seorang mukmin berjuang untuk diingati, berjuang untuk dilihat dan berjuanglah dengan hati yang 'kuat' dan bukannya lemah dan mudah tewas.

Terakhir buat pelajar INSANIAH, bersiap-sedialah untuk berhijrah ke arah sebuah transformasi. Islam itu tinggi dan susah untuk dicapai, maka berusahalah untuk menggapainya, akhir kata

''Islam sedang bangkit, maka hanya pilihanMu untuk ikut bersama ataupun tidak. Sekiranya engkau mengikutinya, ketahuilah Islam itu tidak memerlukanMu kerana ianya sentiasa tinggi dan mulia. Sekiranya pula engkau tidak mengikutinya, ketahuilah ia tetap tidak memerlukanMu kerna hanya engkau yang memerlukanNya.''

Wabillah attaufiq Walhidayah wasslamulaikum.

Share this :

  • Stumble upon
  • twitter

Comments (0)

Post a Comment